Czy Twoja firma jest gotowa na najnowsze trendy w IT?
7 kluczowych pytań
Na drodze do wdrożenia najnowszych technologii leżą dwie przeszkody. Historia uczy nas, jak wiele firm zmarnowało szanse, które mogły zrobić z nich liderów w ich branży. Na szczęście wiemy co należy zrobić, żeby z Tobą tak się nie stało.
Firmy doradcze i liderzy w produkcji technologii prześcigają się w pisaniu o najnowszych trendach. Sama wiedza o tym co jest na topie nie spowoduje, że ta technologia trafi pod strzechy. Na drodze do jej wdrożenia w Twojej firmie stoją dwie przeszkody. Pierwsza leżąca w samej technologii i ograniczonych możliwościach jej wdrożenia i druga, leżąca w mentalności ludzi.
Można oczywiście mnożyć potencjalne zagrożenia i możliwe do wystąpienia problemy, można narzekać, że nie jesteśmy jeszcze gotowi i że najpierw musimy zrobić to czy tamto. Żeby jednak przezwyciężyć te ograniczenia należy zmienić sposób myślenia o takich rozwiązaniach.
Być może nie masz wiedzy o nowych technologiach. Ale kto ją ma, skoro technologia jest pionierska. Albo to Ty się jej nauczysz i będziesz eksplorował nowe obszary, albo zrobi to Twoja konkurencja. Może boisz się być pierwszy, bo to nigdy nic nie wiadomo. Ale tak naprawdę liderami na rynku stają się ci, którzy nie boją się marzyć i ryzykują wdrażając nowatorskie rozwiązania, udoskonalają je, a po kilku latach są już na topie, podczas gdy inni dopiero odważą się zrobić pierwszy krok.
Dlaczego tak jest? Bo ludzie się boją. Boją się nowości, boją się tego czego nie rozumieją, boją się wyjść ze swojej strefy komfortu czyli dobrze znanego środowiska. Zawsze znajdzie się odpowiednia wymówka dla braku odwagi – tak mawiał Albert Camus. To lęk sprawia, że ludzie stoją w miejscu, a razem z nimi firmy w których pracują. A tymczasem w innej części kraju lub gdzieś na dalekim wschodzie jakiś śmiałek próbuje wprowadzić na rynek innowacyjny produkt, usługę lub sposób realizacji procesu, podczas gdy Ty cały czas się zastanawiasz. Na rynku zawsze wygrywają ci, którzy działają, a nie ci, którzy się boją i nic nie robią.
Doświadczenie wiele razy pokazało, że strach i zaniechanie potrafią zaprzepaścić wykorzystanie nowych możliwości rynkowych. Tak było w przypadku Microsoft, który porzucił projekt, podobny do Google. Tak było również w przypadku telefonów dotykowych, które zdeklasowały stare „cegły”. Ale wówczas nikt się jeszcze nie spodziewał, że nadejdzie ich kres.
Jeden z największych wizjonerów naszych czasów Bill Gates powiedział, że zawsze przeceniamy zakres zmian, jakie nastąpią w ciągu dwóch lat, jednocześnie nie doceniając zmian, jakie będą miały miejsce w ciągu dziesięciu lat. Te słowa ukazują cały sens myślenia o nowych trendach.
Teraz czas na zasadnicze pytania, które pozwolą Ci ruszyć z miejsca i stać się liderem zmian w swojej branży, a nie tylko za nimi podążać.
1. Jaka okazja mnie ominęła z powodu strachu lub zwlekania?
2. Co najczęściej mnie powstrzymuje przed odważnymi decyzjami?
3. Czego tak naprawdę się boję teraz, myśląc o wschodzących technologiach?
4. Jakie trendy mogą zmienić moją branżę w ciągu najbliższych dziesięciu lat?
5. Jakie wschodzące technologie wspierają te trendy i które z nich mogą uczynić mój produkt/usługę bardziej atrakcyjną?
6. Jaka odważna decyzja sprawiłaby, że moja firma miałaby więcej klientów i zaczęła więcej zarabiać?
7. Co się stanie, jeśli od teraz nie zacznę podążać za najnowszymi trendami?